als je energie in een organisatie stopt

Frank Oostdam neemt in de zomer van 2024 afscheid van zijn rol als directeur van ANVR, maar het is geen definitief afscheid van de reisbranche. Hij gaat voor een tweede termijn als voorzitter van de Europese koepel ECTAA. Wij vroegen hem om zijn geleerde lessen met ons te delen tijdens Het Verenigingscongres op 4 oktober.

Frank Oostdam was de afgelopen 17 jaar directeur van ANVR en het gezicht van de reisbranche in Nederland. We zien eigenlijk steeds vaker dat verenigingsmanagers minder lang op dezelfde plek blijven. Hoe kijkt hij daarnaar? “Nou, voordat ik bij ANVR terecht kwam, heb ik heel wat sectoren gezien. Meestal kriebelde het bij mij ook wel tegen de tijd dat ik 7 jaar op dezelfde plek was. Je leert ervan dat de dynamiek in de verschillende sectoren vergelijkbaar is. Als je verenigingswerk leuk vindt, is het goed om af en toe over te stappen, dat maakt je een betere verenigingsmanager. Maar de reisbranche heeft mij uiteindelijk echt gegrepen. En dat gun ik ook elke verenigingsprofessional, dat je terecht komt in een sector die je als een handschoen past.”

Niemand jaloers
In de covidperiode was de reisbranche een van de meest getroffen sectoren. Andere verenigingsmanagers konden alleen maar met bewondering spreken over de enorme energie en creativiteit die Frank Oostdam en zijn team aan de dag legden om de pijn voor de sector te verzachten, maar waren niet jaloers. Oostdam: “Het was echt overleven voor de leden – of niet. We hebben het overleefd en ik hoopte het ritje weer naar boven ook mee te maken. Dat is gebeurd, het gaat weer veel beter met de sector en het is ook een mooi moment om het stokje over te dragen. De Covid-periode heeft ons als brancheorganisaties ook veel goeds geleerd. Je kon heel scherp zien dat sommige dingen alleen collectief opgepakt kunnen worden. Het heeft ons ook een boost gegeven. En het werkte als een pressurecooker. Door de hoge druk moet en kan er veel.”

Say-do-gap
“Maar ons werk blijft razend interessant. Dat het reizen nu weer enorm toe is genomen, betekent niet dat de branche ontspannen achterover kan leunen. De reissector staat voor grote uitdagingen. Ook al is duurzaamheid niet top of mind bij consumenten – in het Engels noem je dat de say-do-gap – door het beleid van overheden, door NGO’s maar ook door de klimaatveranderingen zelf wordt de sector gedwongen om aan de gang te gaan met duurzaamheid. Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven gemotiveerd om een stap te zetten en we zullen consumenten moeten helpen om bewustere keuzes te maken.”

Bal ver vooruit
“De les die wij en ook andere sectoren leren is dat je je open moet stellen naar de maatschappij. Alleen je ding willen doen is niet genoeg. De verantwoordelijkheden die je al had zijn zwaarder geworden en daar zijn nog weer verantwoordelijkheden bijgekomen. Je moet zelf een actieve rol nemen en veel breder duidelijk maken wat je impact is. En dan proberen de negatieve impact te verminderen en de positieve te vermeerderen. Reizen is ook goed voor mensen en de wereld. Het geeft heel veel nieuwe opties voor verenigingen, want dit is iets wat je juist collectief kunt doen. En het is in onze sector razend interessant. Natuurlijk, de transitie wrijft en schuurt maar je zult als brancheorganisatie de bal ver vooruit moeten schoppen en wenkende perspectieven moeten schetsen.”

Energie
“Een van de dingen die ik al in mijn eerste baan heb geleerd, dat was bij de Euromast, is dat als je energie in een organisatie stopt, krijg je die ook terug. En als je dat met een sterk team doet, krijg je echt beweging. Dat is ook een van mijn belangrijke geleerde lessen.”

Frank Oostdam zal tijdens het Verenigingscongres op 4 oktober 202 een subsessie geven met als onderwerp; Back to the future - persoonlijke ervaringen van 17 jaar directeurschap. Wil je meer weten over het Verenigingscongres? Bekijk dan hier het voorlopige programma.

Wil je graag deelnemen aan het Verenigingscongres op 4 oktober 2024? Boek dan hier je ticket. Wil je met meer dan 2 collega's komen? Dan kunnen we jou een speciale aanbieding doen. Neem voor de mogelijkheden en voorwaarden contact op met Atty van der Schoot.