bouwen aan een golfcommunity

22 januari is Community Manager Appreciation Day. Vele verenigingsprofessionals zijn het gezicht van hun vereniging. Soms op de voorgrond onder eigen naam, maar ook heel vaak op de achtergrond. Met veel passie zetten zij zich in om hun leden te binden aan de vereniging en aan elkaar. Paul Wesel, directeur van NVG, vertelt hoe hij dat doet.

Paul Wesel is sinds ruim 1,5 jaar directeur van NVG, brancheorganisatie voor golfaccommodaties. “NVG is dus de werkgeversorganisatie en we ondersteunen de leden bij de exploitatie van de golfbaan. Van onze leden is ongeveer twee derde commercieel en een derde een vereniging.” Naast de NVG is er een spelersfederatie voor golfers, NGF. Met elkaar hebben NVG en NGF de platformen GOLFGO, Golfstart en Probeer Golf ontwikkeld en op de markt gezet voor spelers en banen. “Onze leden moeten er wel mee aan de slag om ze tot een succes te maken.”

Twee kanten

Voor Wesel is dit zijn eerste baan als verenigingsprofessional. Hiervoor was hij in dienst van een van de leden. Hij heeft in de afgelopen tijd kunnen ervaren of en hoe leden en professionals verschillend kijken naar de vereniging. Wat valt hem op? “Samen sterk geeft niet de doorslag voor leden en belangenbehartiging is moeilijk voor de bühne te brengen. Het is zaaien, zaaien, zaaien en soms een beetje oogsten. Ik zie nu beter dat je heel veel doet wat niet direct zichtbaar is. Je moet goed nadenken waar je toegevoegde waarde levert. Je kunt bijvoorbeeld inzetten op kennisdelen, maar je moet je realiseren dat leden dat vaak zelf al doen. Dus ook daarin moet je iets toevoegen zoals kennis om te innoveren of kennis uit het buitenland halen. Alle banen zijn natuurlijk enorm bezig met verduurzaming, daar zitten heel veel kansen voor ons om een rol te spelen, van overleg met waterschappen of het gebruiken van restwater tot het ophalen van kennis over biodiversiteit.”

Ledencommunity

Hoe staan de leden van NVG in verbinding met elkaar, hoe is de NVG-community gevormd? “We zijn een nieuwe website aan het bouwen en daar komt ook een community bij, maar ook nu al hebben we bijvoorbeeld regionale whatsapp-groepen. Dat werkt heel goed. Met mini-enquêtes kunnen we leden snel raadplegen. We hebben ook nog regio-overleggen waarvoor we bij elkaar komen, ouderwets maar het werkt goed. En in mijn eerste anderhalf jaar bezoek ik alle 120 leden.” Is er verschil tussen de leden die een vereniging zijn of een bedrijf voor de NVG? “Eigenlijk niet, bij allebei gaat het om een gezonde exploitatie. Verenigingen hebben soms wel andere vragen en andere ondersteuning nodig om zich te ontwikkelen tot een professionele organisatie.  Daar helpen we ze bij en daar zien we goede voorbeelden.”

Golf- en sportcommunty

NVG verbindt leden met de golfcommunity door samen te werken met de Nederlandse Golf Federatie, NGF en met andere brancheorganisaties in POS, Platform Ondernemende Sportaanbieders. Wesel was deelnemer aan de DNA training ledenparticipatie en digitale communities. Hoe was dat? “Dat is al even geleden. Ik kwam nieuw binnen in de wereld van brancheorganisaties en verenigingen, dus dat maakte het extra interessant. Ik heb er veel van opgestoken over hoe het in andere verenigingen gaat en hoe anderen succesvol zijn. “

Meld je aan!

Wil jij je ook meer verdiepen in het bouwen van een (online) community? Vanuit de DNA academie bieden we regelmatig de training ledenbinding en digitale communities aan. De eerstvolgende mogelijkheid om je hiervoor in te schrijven is op 4 maart 2024. Klik hier om je hiervoor aan te melden.