branchorganisaties hebben een voortrekkersrol

Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn grote, maatschappelijke thema’s. Vanuit Europa klinkt de roep om meer transparantie steeds luider net als de wens om duurzame investeringen te stimuleren. Dat heeft zich vertaald in de Europese richtlijn CSRD met regels en harde eisen voor bedrijven om te verduurzamen.

In dit artikel komt Jos Kelderman aan het woord. Hij werkt sinds 2021 als verenigingsmanager en adviseur op het gebied van maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen bij Wissenraet Van Spaendonck en is stichting manager van de MVO Prestatieladder. Slechts een klein deel van de bedrijven is actief bezig met CSRD, omdat de meerderheid nog niet in de categorie valt die verplicht moet rapporteren. Voor hen voelt het wellicht als een ver-van-mijn-bed-show, maar het komt sneller dichterbij dan je denkt. Welke rol pak je hierin als branchevereniging?

Goed om te weten
Dit artikel is terug te vinden in VM#1 2024, toekomsbestendig verenigen (pag 38-41). VM is voor DNA leden en abonnees gratis te lezen achter de inlog. Heb je problemen met inloggen? Laat het ons weten door een mail te sturen naar info@wijzijndna.nl