checklist #22 werken met een klein verenigingsbureau

Veel verenigingen hebben een klein verenigingsbureau met minder dan 10 medewerkers, waarbij de directeur vaak ook operationeel meewerkt. Het vraagt veel veerkracht van het team om alles voor elkaar te krijgen. Daarnaast spelen de leden binnen deze verenigingen vaak een grotere rol. Zo’n kleinschalige organisatie heeft korte lijnen, is overzichtelijk en slagvaardig, en biedt afwisselend en uitdagend werk. Het ‘wij’-gevoel is sterk aanwezig.

Er zijn echter ook nadelen, zoals een gebrek aan zichtbaarheid in het veld, kwetsbaarheid in de continuïteit, beperkte deskundigheid, structurele overbelasting en het ontbreken van loopbaanperspectief. Deze checklist biedt aandachtspunten voor het succesvol runnen van een klein verenigingsbureau. Leden kunnen de checklist gratis downloaden in het DNA-kennisdossier 'Leiderschap' onder het onderdeel 'Facts and Figures'.

Goed om te weten

  • De komende periode publiceren wij meerdere interactieve checklists waarin heel uiteenlopende kanten van het verenigingsvak aan bod komen.
  • Elke checklist bevat 20 vragen. Aan de hand van deze vragen kun je checken hoe je zelf met een actueel onderwerp omgaat en willen we je inspireren om het eens anders te bekijken.
  • Natuurlijk staan we open voor feedback. Heb je een vraag of aanvulling? Neem dan contact met ons op via: info@wijzijndna.nl
  • De informatie in de DNA kennisdossiers zijn alleen beschikbaar voor leden van DNA. 
  • DNA ondersteunt diverse netwerken. Als lid van DNA kun je hierbij aansluiten. Klik hier voor een overzicht.
  • Wil je jouw netwerk vergroten? Kom dan op 4 oktober 2024 naar het Verenigingscongres. Koop hier je ticket.
  • Wil je je laten inspireren en weten hoe de NVM hun nieuwe strategie implementeert? Meld je dan hier aan voor de Q-sessie van strategie naar succes: haalbare doelen stellen op 19 november 2024.