core business: snel, breed draagvlak organiseren

Het zorgen voor ruim draagvlak, liefst in zo kort mogelijke tijd, zou je de core business van veel verenigingen kunnen noemen. Wat is het beste idee?

Martijn Hos, Thuiswinkel.org, beschreef tijdens de najaarssessie van DNA hoe je in een vereniging, bijvoorbeeld door heel druk te zijn met het opbouwen en ontwikkelen van allerlei relevante activiteiten, soms een beetje vergeet om het proces voor ledenraadpleging en besluitvorming mee te laten ontwikkelen. Zo heeft Thuiswinkel.org gekozen om de issues voor belangenbehartiging in handen te geven van commissies, maar blijkt inmiddels dat deze commissies vooral bestaan uit  medewerkers van grote ondernemingen en te weinig uit ondernemers met middelgrote en kleine ondernemingen. Hos vraagt zich af hoe de leden breder bij de belangenbehartiging te betrekken, waarbij het hen minder tijd kost om mee te doen. Kortom: hoe kom je sneller tot een breed gedragen standpunt?

Design thinking
Brainstormen, we weten allemaal dat het je op nieuwe ideeën kan brengen, maar hoe vaak doen we het eigenlijk? Wat je nodig hebt is een begeleider van het proces, iemand die ervoor zorgt dat je eerst met elkaar heel veel opties op tafel legt en daarna helpt om de oogst te ordenen: wat is het beste idee? Ook heeft een begeleider de rol om te zorgen dat de energie blijft stromen. Er zijn heel veel methoden en technieken waaruit je kunt kiezen, afhankelijk van je doel en de groep die aan de slag gaat. DNA bedacht om een brainstormsessie te houden over de vraag hoe sneller tot een breed gedragen standpunt te komen en vroeg aan Sven Lanser om het proces te begeleiden.

Fantaseren
Lanser koos voor een methode die de deelnemers stimuleert om te fantaseren en belemmeringen – zoals regels, kosten en taaie werkelijkheid -  even opzij te zetten. Vooral de vraag om oplossingen te verzinnen alsof je in een sprookjeswereld zou leven, maakte veel geheime verlangens los. Wie zou niet af en toe met een zwaai van de toverstaf bezwaarmakers en tegenstribbelaars weg willen toveren?  

Realiteit
Met elkaar verzonnen de aanwezige verenigingsprofessionals heel wat oplossingen, waarbij de volgende elementen vaker terugkomen:

  • het leden gemakkelijk maken om mee te praten, bijvoorbeeld met een digitale tool;
  • leden verleiden en belonen om mee te praten – bijvoorbeeld met een reis langs de leden/regio’s;
  • het probleem en de gevolgen van besluiten visualiseren;
  • inschakelen van influencers (leden), waar leden naar luisteren en/of kijken;
  •  gebruik maken van storytelling – het verhaal goed ‘verkopen’;
  • afschaffen van bijvoorbeeld commissies of andere gremia die een eigen leven gaan leiden;
  • samenwerken met anderen;
  • play dirty: zoek een gemeenschappelijke vijand, zaai verwarring, veroorzaak een crisis of hack de media.

De beste ideeën

Aan het eind van de sessie gaven de deelnemer punten aan de ideeën. De beste ideeën:

  • Visueel maken van standpunten en consequenties (filmpjes) in combinatie met een stemknop.
  • Een gezamenlijke vijand zoeken – onlangs met succes toegepast in het stikstofdossier.
  • Met elkaar, binnen DNA, een betaalbare digitale tool ontwikkelen om met elkaar tot standpunten te komen.