cultuur laten werken

Cultuur is hoe je je waarden in praktijk brengt, tenminste dat is de definitie van Jeff Lawson, medeoprichter van Twilio. Juist jonge ondernemers zijn vaak bezig met het delen van de waarden van hun bedrijf met hun medewerkers. Ze willen graag dat alle medewerkers de waarden kunnen noemen, en vooral: ernaar handelen. Kunnen verenigingen hiervan leren? En hoe kom je tot deze waarden?  Jeff Lawson,  pakt het aan volgens deze inzichten:

Kijk naar binnen, je kunt niet zomaar nieuwe waarden binnenbrengen, maar je kunt wel de positieve waarden die je al hebt, vergroten.

Doe het op het goede moment  - vooral relevant voor jonge bedrijven - je moet al een beetje volwassen zijn maar het moet ook nog niet zo zijn dat je vervelende dingen ontdekt als je gaat verkennnen welke waarden er zijn. Voor verenigingen en hun sectoren zal het vaak relevant zijn om ook alert te zijn op minder 'mooie' waarden.

Verbind waarden aan product/dienst, people en proces -  dus niet alleen kijken naar producten of diensten, maar ook naar mensen en naar processen.

Gebruik concrete, actiegerichte begrippen - vat de waarden samen in concreet gedrag, in acties die mensen kunnen ondernemen. Dus niet: 'Communicatie'  en wel 'Help anderen succesvol te zijn.'  Zorg er vervolgens ook voor dat iedereen weet welk gedrag gewenst is en stimuleer dat ook. Lijst ze niet in om het aan de muur te hangen, maar maak ze praktisch en dagelijks toepasbaar.

Verzamel en redigeer Om tot een concrete set te komen, haal  je de waarden op bij een groep mensen uit de organisatie. Meestal kom je dan tot heel veel waarden, en door ze vervolgens te orden en te redigereen tot  concrete actiegerichte begrippen. Lawson heeft in zijn bedrijf op deze manier 9 waarden gedefinieerd.

Je vindt de waarden en inzichten van Lawson in  Sprout  of kom naar het DNA Jaarcongres om te ontdekken hoe cultuur werkt in verenigingen.

5. Selecteer een groep medewerkers, en redigeer

Cultuur en waarden gaan over het hele bedrijf, maar dat wi niet zeggen dat je iedereen nodig hebt om die op te schrijven. Lawson selecteerde een groepje van 12 mensen van wie hij zinnige uitspraken verwachtte over de toekomst van het bedrijf.

Die groep formuleerde ruim 100 waarden, die Lawson daarna groepeerde in clusters van zo'n 25 stuks. Die geconsolideerde ideeén werden een tijdje later geëvalueerd en teruggebracht tot 10 stuks. Zoals Lawson het zegt: "Mijn rol als ceo is die van eindredacteur en curator."

Uiteindelijk bleven deze 9 waarden over: