De maatschappij verandert voortdurend en leden zijn steeds kritischer. Hierdoor is ledenbinding niet iets vanzelfsprekends, maar iets waar je als vereniging voortdurend aan moet werken. Maar hoe blijf je relevant, hoe blijf je toegevoegde waarde bieden aan je leden? Dat kan door beter en slimmer gebruik te maken van data.
Met kleine stappen al veel inzicht
Als vereniging verzamel je allerlei soorten gegevens, van ledenaantallen tot inkomsten en uitgaven. Deze data kun je gebruiken om een betere strategie te ontwikkelen. Als je bijvoorbeeld ziet dat een indicator als het ledenaantal terugloopt, kun je kijken of er iets is veranderd in je andere indicatoren. Zeggen leden sneller op dan voorheen? Is het marketingbudget aangepast? Zijn er verschillen tussen leeftijdsgroepen? Worden er minder evenementen georganiseerd? Met eenvoudige data en kleine analyses heb je al meer inzicht in wat je leden beweegt.
Vergelijk met anderen: de kracht van benchmark
Minstens zo waardevol als het analyseren van interne gegevens, is het vergelijken met andere verenigingen. Daarom heeft DNA in samenwerking met Blue Field Agency de DNA-Benchmark ontwikkeld. Sergio van Keulen, expert lead benchmarking van Blue Field Agency, legt uit: ‘In de DNA-Benchmark kun je zien hoe jouw data afsteekt tegenover die van vergelijkbare verenigingen. Zijn jouw uitstroomcijfers uitzonderlijk of onderdeel van een bredere trend? Welke activiteiten leveren bij anderen veel ledendeelname op? Hangt dit samen met een hoger budget of meer inzet op marketing? Je kunt de data van je vereniging met alle verenigingen vergelijken, of alleen met verenigingen die op jou lijken: bijvoorbeeld hetzelfde type leden en met minder dan 10 fte.’
In de praktijk: CLC-VECTA
CLC-VECTA, de branchevereniging voor de live communicatie en zakelijke evenementen, is een van de verenigingen die meedoet aan de DNA-Benchmark. Dineke Philipse, verenigingsmanager van CLC-VECTA, legt uit: ‘Wij doen altijd aan ieder onderzoek mee, omdat ik weet hoe waardevol het is om inzicht in data te hebben. De DNA-Benchmark zorgt ervoor dat je relevante cijfers en uitkomsten van vergelijkbare verenigingen binnen handbereik hebt, zodat je kritisch kijkt naar je eigen dienstverlening en ideeën krijgt over hoe het beter kan. Zo kun je strategische keuzes objectief onderbouwen. De benchmark gaf ons een aantal verrassende inzichten. Zo bleken wij bijvoorbeeld relatief sterk afhankelijk te zijn van contributies, hebben we een hoog evenementenbudget, en zijn we koploper op het gebied van AI-readiness.’
Van data naar actie
De volgende stap is: wat doe je met die inzichten? Van Keulen zegt: ‘De kunst is om de cijfers te duiden en er iets mee te doen. Hiervoor moet je altijd goed kijken naar je eigen context: wat past bij jouw vereniging?’ Philipse vertelt: ‘We zijn trots dat we koploper zijn op het gebied van AI, maar tot nu droegen wij dat niet uit naar onze leden. Als wij dat nu wel doen kan dat ons relevanter maken als vereniging. En dat wil je uiteindelijk: relevant blijven. Verder is de output van de benchmark te gebruiken om allerlei aspecten van je vereniging te versterken. Het heeft mij bijvoorbeeld geholpen om bij ons bestuur te beargumenteren waarom ik andere keuzes wil maken in de begroting.’
Hoe meer data, hoe beter de inzichten
Ramesh Vanenburg van Blue Field Agency is projectmanager Cviews, de gebruikte benchmarkapplicatie. Hij legt uit: ‘We zien dat je met meer en gedetailleerdere informatie betere en hardere uitspraken kunt doen. Daarom hebben we de ambitie om de DNA-Benchmark door te ontwikkelen met nog meer indicatoren op detailniveau. Denk aan vragen als: opereer je lokaal of regionaal, wat lever je op voor leden, op welke manieren heb je met hen contact? Veel verenigingen maken ook gebruik van tevredenheidsonderzoeken, als je die resultaten ook meeneemt in een analyse levert dat nog betere inzichten op: wat is bijvoorbeeld het effect van veel evenementen op de tevredenheid? Maar meer deelnemende DNA-leden helpt natuurlijk ook bij het vergroten van de hoeveelheid data waar we met z’n allen van kunnen leren.’
Aan de slag met data
Er is voor verenigingen dus een wereld te winnen als het gaat om ledenbinding. Zet vandaag dus nog die eerste stap en duik in je data. De inzichten die dat oplevert zijn bouwstenen voor een sterkere vereniging met een robuust ledenbestand. Vul hier de DNA-Benchmark in en krijg inzicht in hoe jouw vereniging zich verhoudt tot andere organisaties in de sector en waar kansen liggen om je leden te binden en nieuwe leden aan te trekken.