de transformatie van leidse studentenverenigingen

Veel studentenverenigingen werken aan een cultuurverandering. In Leiden krijgen de daarbij ondersteuning van de Plaatselijke Kamer van Verenigingen (PKvV). Bestuurder Floor Oude Wesselink: 'Tijdens mijn introductie was er nog nauwelijks aandacht voor hoe je in je vel zat, nu is die aandacht er gelukkig wel.'

Als de next generation ergen hard aan de deuren rammelt dan is het wel bij de studentenvereniging. Studenten zijn vaak tieners als ze zich aanmelden. Een paar jaar later zjin het zo goed als volwassen twintigers, die met een tas vol ervaringen en een adresboek gevuld met vrienden, de vereniging weer verlaten.

Maar niet alle ervaringen bij studentenverenigingen zijn positief. In het nieuws hoorde we de afgelopen jaren over circulerende bangalijsten, waarin vrouwelijke verenigingsleden op hun uiterlijk worden beoordeeld. Over zorgelijke ontgroeningsrituelen. Over een 'herendiner'waarbij zeer vrouwonvriendelijke uitspraken werden gedaan.

In gesprek met Floor ontdekken we wat de PKvV doet, welke invloed de 'Ben je oké?' campagne heeft op studentenverenigingen en welke rol zij spelen bij de studenten maar ook in de stad.

In VM #3 2024 lees je het hele interview met Floor Oude Wesselink. (pag 6-9). Bekijk deze hier online. Ben je nog geen abonnee maar wil dit wel graag worden? Bekijk dan hier de mogelijkheden.