DNA circulair

De circulaire economie is niet een zaak van bedrijven alleen. Met de vragen willen we en kunnen we in 2020 circulair zijn, kan en mag iedereen zich bemoeien – bedrijven en consumenten, overheid en burgers. Tips uit de DNA Voorjaarsbijeenkomst.

Voor MVO Nederland  leiden de vragen:  is er voldoende draagvlak voor ingrijpende maatregelen en kunnen we genoeg mensen en middelen mobiliseren voor 2025 tot vier scenario’s voor de toekomst. Tijdens de DNA Voorjaarsbijeenkomst geeft directeur Maria van der Heijden verenigingen een paar tips mee:

• Haastige spoed is goed, de urgentie is er, grondstoffen raken uitgeput.
  • Concentreer je op vernieuwen – en niet op de achterblijvers of de tegenstand.
  • Opschalen is cruciaal. Kleinschalige en ambachtelijke initiatieven kunnen inspireren, maar stimuleer initiatieven met een grote schaal  en opschalen.
  • Zorg dat je zo snel mogelijk 20% van je sector meehebt, dat is het omslagpunt waarbij het peloton aansluit bij de koplopers.

Tips uit de praktijk

Femke den Hartog, INretail, geeft een paar tips uit de praktijk:

• Stap over de grenzen van de leden. Juist als collectief kun je samenwerken en afspraken maken buiten het directe bereik van je eigen leden.
  • Laat aan leden zien wat de trends zijn en welke mogelijkheden dit voor hen opent.

Evert- Jeen van der Meer (AON) voegt toe:

• Ook als je zelf niets doet, verandert de wereld. Let daarbij niet alleen op duurzaamheid, maar zie hoe de verschillende trends op elkaar ingrijpen:  behalve duurzaamheid zorgen ook internet of things en blockchain voor ingrijpende veranderingen in de risico’s rond autorijden en de afhandeling van de verzekeringen.

Circulaire businessmodellen
Leden en partners van DNA zijn voor de DNA Voorjaarsbijeenkomst te gast in de Circl, de door ABN AMRO gebouwde  open ontvangstruimte die zo circulair mogelijk is. Het past bij de ambitie van de bank om  Circular Action Leader te worden. Daartoe stimuleert  zij samenwerken binnen ketens en ecosystemen en circulaire deals in sector jaarplannen, bankiert  voor circulaire bedrijven, organiseert ontmoetingen, evenementen en deelt kennis, bijvoorbeeld over circulaire businessmodellen. Hein Brekelmans en Sander van Wijk presenteren er vijf:

Gebruik faciliteren, bijvoorbeeld Auping verkoopt slapen en slaapuren. De producent blijft eigenaar van producten en grondstoffen. De klant krijgt diensten en wordt ontzorgd. De cashflow verschuift.

Herwinnen, oogsten van herbruikbare grondstoffen of energie uit afgedankte producten en bijproducten.  Bijvoorbeeld Kings of Indigo. Uitdagingen zijn eco-efficiënt  zijn en industriële symbiose.

Vernieuwen,  een voorbeeld is Vibers.  Het gaat om het vervangen van fossiele brandstoffen en niet circulaire materialen door hernieuwbare energie, bio-based grondstoffen en secundaire basismaterialen.

Verlengen, een voorbeeld is Leapp,  door een upgrade en/of refurbishment de levensduur van producten uitbreiden naar een volgende eigenaar.

Delen, een voorbeeld is Peerby, intensiever gebruik van producten door gedeeld gebruik, toegang en eigendom mogelijk te maken

De Bijeenkomst gemist en benieuwd naar de Circl? Het gebouw is de hele dag open en toegankelijk voor publiek. Je kunt het ook meegebruiken voor een evenement of bijeenkomst.