durven vragen: wat zou jij willen?

Het programma van het Verenigingscongres bestaat o.a. uit verschillende subsessies waar je kunt kiezen uit een aantal toonaangevende sprekers, best practices en roundtables om je te laten inspireren over de meest actuele onderwerpen. Frank Peters, auteur van het boek van winst naar waarde gaat zijn kennis met ons delen. Wij stellen hem alvast kort aan je voor.

Stakeholderengagement ontwikkelen is geen rocket science, volgens Frank Peters. Kom naar Hét Verenigingscongres en hij geeft je tips en instrumenten om je te helpen waarde te creëren in de ogen van stakeholders.

We kennen Frank Peters als een expert op het gebied van reputatiemanagement. Jouw reputatie als bedrijf, organisatie of branche ontstaat, bestaat en verandert in het oog van de ander. Daar kun je invloed op uitoefenen door de reputatie die je wilt hebben ook daadwerkelijk na te leven. Zo simpel is het en zo ingewikkeld. Intussen wordt het aantal ogen dat op een bedrijf, organisatie, sector of beroepsgroep gericht is alleen maar groter. Frank Peters: “De verwachtingen lopen op en mensen hebben, met social media in de hand, de macht om jou onder druk te zetten. We verwachten dat een bedrijf of organisatie rekening houdt met alle belangen. Werken aan je reputatie is niet anders dan weten wie al je stakeholders zijn, hun verwachtingen kennen en ze liefst overtreffen.

Waarde creëren
Je zult als bedrijf, maar ook als vereniging, waarde moeten creëren voor je omgeving – en niet primair winst voor de aandeelhouders alleen.” De druk wordt nog eens verhoogd door Europese wetgeving, met name de CRSD en codes voor Good Governance. Het is echt geen kwestie van punten afvinken of blijven doen wat je altijd al deed, volgens Frank Peters: “Er zijn nogal wat vragen die we niet oplossen binnen de traditionele overleggen, kijk bijvoorbeeld naar alle problemen rond arbeidsmigratie, we weten dat we de komende jaren 1,5 miljoen arbeidsmigranten nodig hebben in Nederland. Er is nog heel veel te winnen, niet alleen in duurzaamheid maar ook op sociaal gebied.”

Geen rocket science
Een vereniging kan zich bezighouden met stakeholderengagement voor de eigen organisatie, niet alleen leden zijn je stakeholders. En zelfs voor je leden moet je je afvragen of het democratisch proces in jouw vereniging echt geborgd is en aan alle leden stem geeft. Ook heeft een vereniging vaak een leiderschapsrol in de sector, beroep of het domein van de leden in het engageren van stakeholders. Peters: “Het goede nieuws is, het is geen rocket science. Eigenlijk gaat het er altijd om dat je in gesprek gaat. Dat doe je met alle stakeholders, ook met je tegenstanders. En dan niet alleen om jouw boodschap te vertellen, maar je moet echt luisteren. Open vragen durven stellen. Wat zou de ander een goed genoeg resultaat vinden en wat zou de ander echt blij maken en waarom? Luisteren is een hele belangrijke competentie, aanspreekbaar zijn en empathie kunnen tonen, onze omgevingssensibiliteit voortdurend blijven ontwikkelen en daarop acteren.”

Wil jij deze sessie volgen en Hét Verenigingscongres absoluut niet missen? Bestel dan hier je ticket!