een leven lang lid? het bestaat bij de ncv

Floris van Overveld is 3 jaar directeur van de Nederlandse Coeliakie Vereniging en vice-voorzitter van de Europese koepel AOECS. NCV zet zich in voor iedereen die om medische redenen glutenvrij moeten eten. Daarnaast is de NCV licentiehouder van hét glutenvrij keurmerk in de Benelux.

NCV is een hard groeiende vereniging. De voornaamste reden van deze groei is de steeds beter wordende diagnostiek. Floris zag wel een duidelijk verband tussen de covid pandemie en de aanwas van nieuwe leden. Tijdens de covid periode waarin de meeste zorg bij de covid patiënten lag, lagen de onderzoeken naar coeliakie stil, wat resulteerden in de afname van de groei in leden.

Leden die lid zijn geworden van de vereniging zijn loyale leden en hier is de vereniging terecht heel trots op. Op de vraag in hoeverre leden CNV aan willen bevelen aan potentiële leden geven ze een 9 als cijfer! Dit blijkt naar aanleiding van een onderzoek wat recentelijk is uitgevoerd. De voornaamste reden om lid te worden is het ophalen van allerlei practische en gerichte informatie en het in contact willen komen met lotgenoten. Ze blijven groeien omdat het ze lukt leden lang vast te houden. Hoe ze dat doen? Wat je ziet is dat ze nice to do en need to know mooi mixen: het geven van medische informatie en het organiseren van bakworkshops. Dieettips voor kinderen en het organiseren van glutenvrije kinderkampen. Er is een echt hechte community ontstaan tussen de leden. Coeliakie is vaak nog een onbegrepen ziekte met een diffuus ziektebeeld. Door lid te blijven laat je zien waar je voor staat en samen ben je sterker!

De NCV heeft een solide en centrale plek ingenomen in het hele netwerk van patiënten, supermarkten, artsen en onderzoekers en wordt hierin ook als autoriteit gezien.

Als grootste uitdaging voor de komende periode is het glutenvrij eten in de horeca. Op dit moment zijn er 15 restaurants en een aantal vestigingen van McDonalds in Nederland die een coeliakie certificaat hebben. Zij maken het voor mensen met coeliakie mogelijk met een gerust hart een hapje te gaan eten. Het doel wat NCV heeft is dat er zeker 1.500 restaurants bijkomen.

Op de vraag hoe Floris de toekomst ziet met de vereniging als organisatiemodel is hij resoluut. Het model vereniging past heel goed. De kracht ligt in het feit dat het een ‘voor en door vereniging’ is. De NCV helpt leden de regie op hun leven terug te pakken. Door elkaar te helpen en te versterken, ook richting de buitenwereld, werk je aan een hele sterke basis en creëer je het Wij-gevoel.

Op de vraag waarom NCV lid van DNA is geworden antwoordt Floris: DNA levert een netwerk om inzicht en ervaring uit te wisselen.  Daarnaast zijn de specifieke trainingen erg waardevol gebleken. Als tip geeft hij DNA mee om meer uit de DNA kennisbank te halen. Bijv. evenementen tijdens de covid. Hoe doe je dat? Of wat zijn de tips om de veiligheid binnen een evenement te waarborgen.