een mooie match

Mirjam Moll, manager Promotie & Platform van De Museumvereniging, vertelt alles over MuseumKaartMatch en de keuze om direct te investeren in het verbeteren van de kwaliteit van gebruikerservaring.

Tekst  Jeanne Hoogers

Wie op zoek is naar een inventieve campagne kan bij verenigingen heel veel pareltjes vinden. Een voorbeeld is MuseumkaartMatch. Mirjam Moll legt uit waarom, hoe en wat.

Waarom
“De ervaring van het museumbezoek verrijken, dat is wat we willen bereiken met MuseumkaartMatch. Als branchevereniging  ben je vaak op zoek naar instrumenten om de kwaliteit van de dienstverlening aan en door de leden te verbeteren en in ons geval de binding van alle Nederlanders met museale collecties door het hele land te versterken. In een brainstorm over de Museumkaart kom je dan al snel uit op een vorm van reviewing. Maar die hebben we al in de vorm van Museuminspecteurs op Museumkids.nl waar musea het predikaat kidsproof mee kunnen verdienen. Daarom bedachten we een alternatief dat direct de ervaring van de bezoekers van het museum kan verbeteren door de kracht van digitale media, het verbinden van mensen, in te zetten.”

Hoe
“De Museumkaart is een instrument dat al meer dan 35 jaar het verdienvermogen van musea vergroot. Het is een bewezen concept:  het aantal deelnemende musea blijft groeien net als het aantal actieve kaarthouders. Bovendien kunnen we steeds beter sturen op kosten en opbrengsten; het is een duurzaam verdienmodel. Museumkaarthouders waarderen dat ze ook even het museum in- en uit kunnen lopen, ze ervaren het museumbezoek als een uitje, leerzaam en inspirerend. Speciaal voor hen hebben we MuseumkaartMatch ontwikkeld. Uit onderzoek blijkt dat kaarthouders graag samen tentoonstellingen bezoeken om ons échte goud te ontdekken maar niet altijd iemand in hun omgeving hebben die dan beschikbaar is. Met MuseumkaartMatch vind je makkelijk je ideale gezelschap voor een dagje museum.“

Wat
"We hebben dit ontwikkeld als een gratis service, specifiek voor Museumkaarthouders. Daarvan zijn er 1,35 miljoen die  8,7 miljoen bezoeken in 2016 gebracht hebben waarvoor de musea 62 miljoen euro vergoed hebben gekregen. Nu, een jaar na de lancering, zien we 2.700 MuseumkaartMatch oproepen per maand. Wat we daarvoor moeten doen is de website onderhouden en we lezen mee. De gebruikers zijn helemaal vrij in het beschrijven van hun eigen profiel, maar we willen bijvoorbeeld geen commerciële oproepen. We zien onder meer dat millennials het bovengemiddeld gebruiken. Studenten uit het buitenland gebruiken MuseumkaartMatch om hun netwerk op te bouwen.”

Jeugd en jongeren
“Blijvende binding met museale collecties start bij de jeugd. Zo hebben we de Museumeducatieprijs voor het primair onderwijs en tijdens de Nationale Museumweek pop-up musea in het voortgezet onderwijs. Sinds 2016 is er een speciale Museumkaart voor Museumkids t/m 12 jaar; inmiddels zijn er 135.000 kidskaarthouders. In vier jaar is het aantal kaarten met 25% gestegen, terwijl de demografische ontwikkeling in deze groep een daling laat zien. Via museumkids.nl of in een app kunnen kids als inspecteur checken of een museum kidsproof is. Daarmee krijgen de musea een dashboard in handen om de aantrekkelijkheid voor kinderen te verbeteren. Dat loopt heel goed; er zijn momenteel meer dan 40 kidsproof musea.In het kader van de Nationale Museumweek 2018 hebben we met Motivaction en Kult&Ace onderzoek gedaan onder millennials. Ze zeggen vaker musea te bezoeken dan andere leeftijdsgroepen. Ze willen niet per se ‘s avonds  gaan, ook al wordt dat wel gedacht, maar stellen speciale programmering op prijs, bijvoorbeeld in de vorm van crossovers. Tijdens de Nationale Museumweek rapper Sevn Alias curator gemaakt en heeft hij twee concerten verzorgd. Het bleek een gouden kans een publiek te trekken dat zelden of nooit in een museum komt.

Onze doelstelling is overigens niet om iedereen in het museum te krijgen, sommige mensen houden daar gewoon niet van. We willen wél bereiken dat alle Nederlanders het begrijpelijk vinden dat er publieke middelen in musea geïnvesteerd worden vanwege hun maatschappelijke waarde. “

Meer weten? Kijk op www.museumkaart.nl/match of neem contact op met Mirjam Moll en de Museumvereniging via mmoll@museumvereniging.nl

Ook een parel om trots op te zijn. Deel je verhaal met de DNA community en stuur een mail naar jeanne@denederlandseassociatie.nl

foto Stefan Draschan