hoe help je je leden op weg in de eiwittransitie?

Dierlijke eiwitbronnen hebben een grotere milieu-impact dan plantaardige eiwitbronnen. Daarom richt het overheidsbeleid zich op de overgang naar meer plantaardige en minder dierlijke eiwitten, oftewel de eiwittransitie. Deze ontwikkeling heeft ook gevolgen voor de huisdierenvoeding, hoewel deze van oudsher al duurzaam is omdat het grotendeels gemaakt wordt van bijproducten uit de humane voedselindustrie.

De brancheorganisatie Nederlandse Voedingsindustrie Gezelschapsdieren (NVG) schept kaders en bundelt kennis over goede, veilige en toekomstbestendige huisdiervoeding. Dit betekent ook meer aandacht voor de toepassing van niet-dierlijke eiwitten. Benita Beekhof, werkzaam bij Wissenraet van Spaendonck en daarbinnen verenigingsmanager van NVG, legt uit welke impact de eiwittransitie heeft op de vereniging en hoe zij hun leden hierin meeneemt.

Goed om te weten
Dit artikel is terug te vinden in VM#1 2024, toekomsbestendig verenigen (pag 51-53). VM is voor DNA leden en abonnees gratis te lezen achter de inlog. Heb je problemen met inloggen? Laat het ons weten door een mail te sturen naar info@wijzijndna.nl