hoe krijg je het DNA van jouw vereniging in al je bijeenkomsten?

Training EventCanvas

Voor Intrakoop, inkoopcoöperatie van de zorg, zijn haar bijeenkomsten een belangrijk communicatiemiddel. Daarom besloten communicatieadviseur Marja ten Voorde en Christiaan Brunen, adviseur care, om deel te nemen aan de training EventCanvas op 19 februari. Zij en de andere deelnemers leerden hoe je een goed event concept ontwikkeld waar leden of andere betrokkenen én de vereniging zelf hun doelen mee bereiken.

Design Thinking is de basis
Het canvas is gebaseerd op Design Thinking, legt trainer Roel Frissen uit. Deze manier van denken omvat 4 fasen om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen:
1 research
2 verschillende opties uitdenken
3 deze toetsen bij de doelgroep
4 uitwerken tot een definitief design

Het is een proces van uitproberen, schaven, bijstellen om uiteindelijk tot een passend design te komen. Tijdens het hele traject staat de gebruiker / deelnemer centraal.

Wat voegen events toe
Het resultaat van het werken met het canvas is dat je samen met je team op een meer strategische manier naar events kunt kijken. Wat voegen ze toe aan de doelen van je vereniging, ook op lange termijn?

Kruip in de huid van je deelnemer
Na de uitleg van Roel, worden de ‘mouwen opgestroopt’. De groep gaat aan de slag met een praktijkcase van biermerk Sol. Na een stakeholders analyse, worden 2 doelgroepen uitgewerkt. Met het invullen van de Emphaty map, kruipen de deelnemers echt in de huid van de doelgroep. Hiermee is de start gemaakt van het invullen van het canvas.

Het canvas bevat drie lagen
Change: wat is voor en na het event de houding van de deelnemer en wat is er veranderd?
Frame: wat zijn de randvoorwaarden waar rekening mee gehouden moet worden bij het ontwikkelen van een concept
Design: wat moeten de deelnemers beleven en leren om te zorgen dat de verandering gaat plaatsvinden?

Na flink doorwerken, zijn er twee concepten uitgewerkt. De volgende stap zou zijn om dit voor te leggen aan de opdrachtgever. Om daarna het gekozen concept met je team uit te werken.

Toepassen in je werk
Marja geeft na afloop aan dat ze het een goede methode vindt; grondig en  intensief. Het vraagt om het nadrukkelijk inplannen van tijd hiervoor om het ‘in de vingers’ te krijgen. Je leert het door het te doen.

Meer weten over EventCanvas? Klik hier. Op maandag 10 september 2018 vindt er weer een EventCanvas training plaats. Bekijk hier de vlog van een van de deelnemers.