ivan pouwels reikt eerste exemplaar ‘vereniging 3.0 en verder’ uit

Op donderdag 6 juli heeft Ivan Pouwels het eerste exemplaar van ‘Vereniging 3.0 en verder – De vernieuwing van verenigingen in de praktijk’ uitgereikt aan Fred Schoorl. Deze herziene versie is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Cooperation Next, DNA en Wissenraet Van Spaendonck.

Deze feestelijke bijeenkomst vond plaats bij Hofstede Sterreschans in Nieuwersluis. Onder toeziend oog van genodigden heeft Ivan Pouwels het eerste exemplaar overhandigd aan Fred Schoorl, voormalig directeur BNA én één van de grondleggers van vernieuwen met vereniging 3.0. In de herziene uitgave zijn de meeste recente ontwikkelingen in verenigingen benoemd en wordt een perspectief geschetst dat verder gaat dan ‘3.0’. Het biedt verenigingsprofessionals en bestuurders een antwoord op actuele vraagstukken en daagt hen uit om kansen te pakken die vernieuwing en innovatie kunnen bieden.

De bijeenkomst werd geopend door Wijnand van Unen waarna Ivan een korte toelichting gaf op het boek. Vervolgens gingen Cécile Veldman en Peter Tack in gesprek met verenigingsprofessionals Itzèl Zuiker van Bouwend Nederland, Erna Berends van cumula, Anneroos Blok van Brench en Rick Bollen van EPV. In deze paneldiscussie spraken zij met elkaar over data, markontwikkeling en de beweging naar vereniging 3.0.

Wat kun je verwachten in Vereniging 3.0 en verder?

In deze herziene uitgave delen meerdere verenigingsprofessionals hun inzichten:

• Bijdragen aan de oplossing van de maatschappelijke opgaven rond woningbouw en infrastructuur door breed samen te werken én door innovatie. Fries Heinis, directeur Bouwend Nederland.
  • Samen met voorzitter Jacco Vonhof verantwoordelijk voor de lobby voor het Nederlandse mkb. Wat werkt in de politieke praktijk?Leendert-Jan Visser, algemeen directeur MKB-Nederland.
  • Kwaliteit borgen én nieuwe inzichten over kwaliteit ontwikkelen. John Griep, verenigingsmanager bij Vereniging Schoonmaak Research (VSR).
  • KWbN heeft een hele grote potentiële achterban: alle wandelaars in Nederland. De vereniging betrekt op dit moment 2,5 miljoen wandelaars in haar community. Waar wil KWbN naartoe? Roel de Krijger, manager ledenservice bij Koninklijke Wandelbond Nederland.
  • Kennisuitwisseling en samenwerking faciliteren tussen individuele leden, niet-leden, bedrijven én andere verenigingen. John Lens, directeur van TVVL.
  • De waarde van het bij elkaar brengen van patiënten centraal stellen in samenwerkingen. Anke Vervoord, directeur bij Harteraad.
  • De aanpak van grote uitdagingen door samenwerking van verenigingen uit de houtverwerkende industrie. Rick Bollen, verenigingsmanager bij Wissenraet Van Spaendonck.

Spreekt dit je aan? Vereniging 3.0 en verder is vanaf 10 juli te bestellen in onze webshop.