keurmerk met 100% draagvlak

BKN, de brancheorganisatie voor kringloopbedrijven in Nederland, heeft vanaf 2010 stap voor stap een keurmerk voor leden ontwikkeld en ingevoerd. Directeur Leonie Reinders deelt graag de gedeelde lessen in de q-sessie van 19 november.

Leonie Reinders: “Wij zijn een relatief kleine brancheorganisatie van kringloopbedrijven, die milieudoelen willen behalen maar ook als sociaal bedrijf werken, dus met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit maakt de leden tot aantrekkelijke partners voor met name overheden, maar dan moet je wel je kwaliteit kunnen borgen. Voor de branchevereniging is het bovendien interessant om via het keurmerk de leden uit te dagen om zich professioneel te ontwikkelen en actueel te blijven. En omdat we na een aanloopperiode gekozen hebben voor een verplicht keurmerk is het uiteraard enorm relevant dat het draagvlak ervoor 100% is.”

Draagvlak ontwikkelen
Draagvlak voor een keurmerk heb je niet van de ene op de andere dag. Reinders: “Wij hebben ervoor gekozen om eerst het keurmerk te ontwikkelen en uit te geven aan de bedrijven, die het aandurfden en dit zagen als een goed instrument om hun eigen kwaliteit te verbeteren. Wij werken in een sector waar ook best veel op gevoel wordt gedaan en maatwerk nodig is en dan is het toch fijn als je houvast hebt: wat doe je wel en wat doe je niet en hoe doe je het goed?  Het helpt in de praktijk bijvoorbeeld om nieuwe medewerkers in te werken, dat gaat veel gemakkelijker door het keurmerk. Uiteraard is het veel werk om het proces te doorlopen maar het levert ook veel op. Primair draagt het bij aan de professionalisering van leden.”

Verplicht
“Ongeveer zes jaar nadat we de eerste stappen op weg naar het keurmerk hebben gezet, hebben we besloten om het verplicht te stellen. Dat kostte leden en het leverde nieuwe leden op. Vanaf dat moment moet het draagvlak 100% zijn. Leden hebben een inlooptijd van 3 jaar, we snappen ook wel dat een net gestarte onderneming niet alles tegelijk kan doen, maar we vinden het wel belangrijk dat ze op tijd beginnen en het serieus aanpakken. Uiteraard moet je ook zorgen voor onderhoud. We werken met een herkeuring per 3 jaar en een tussentijdse evaluatie, dus steeds na anderhalf jaar. We hebben een pool van auditoren, personen met duidelijke affiniteit en relevante kennis van de sector. Ze kunnen afkomstig zijn van leden maar ook van organisaties om ons heen.”

Werkt het in de markt?
“Een keurmerk ontwikkel je om stakeholders te laten zien dat je kwaliteit serieus neemt en om te laten zien waar je aan voldoet. Je wilt je onderscheiden in de markt, wij willen ons onderscheiden van commerciële vintagewinkels en van rommelmarkten en winkeltjes. Niet omdat daar iets mee mis zou zijn, maar wij willen graag precies laten zien wat we doen op milieugebied en als sociale onderneming. We gaan nu weer een stap verder door ook eisen op te nemen over partners in de keten. Wat doen die met de spullen die wij leveren? Voor samenwerkingspartners werkt het keurmerk echt goed. Als branchevereniging zijn we te klein om enorm te investeren in marketing. Leden kunnen het uiteraard aan hun klanten laten zien, 100% kringloop, met een logo, een bordje aan de muur en posters. En we zien wel een groeiend bezoek aan onze facebookpagina en website en in het gebruik van de storelocator. Winkelen bij onze leden geeft ook een goed gevoel.

Ontwikkelen en vernieuwen
“We doen er alles aan om het keurmerk bij de leden hoog op de agenda te houden. Ook in de vereniging is het een vast punt in de ALV en we stellen regelmatig het kader bij op basis van actualiteit of nieuw inzicht. Maar daarnaast hebben we bijvoorbeeld het good practices project. Daarin kunnen leden van elkaar leren en nieuwe dingen ontwikkelen. Het keurmerk is niet de enige manier om aan kwaliteit te werken.”

Meedoen aan de q-sessie?