keynote marc van den tweel: ontdek de ware kracht van verenigen

Dit jaar is het Circuit van Zandvoort op 4 oktober het decor voor het Verenigingscongres. Een dynamische locatie waar we verenigingsprofessionals samenbrengen om hen te inspireren en met elkaar te verbinden voor gezamenlijke vooruitgang. Marc van den Tweel zal de dag openen. Als algemeen directeur van NOC*NSF zal hij dieper ingaan op de waarde van verenigingen.

Wat is de waarde van het Nederlandse verenigingsleven? Koning Willem-Alexander verwoordde het vorig jaar tijdens de troonrede prachtig. Hij gebruikte de term ‘maatschappelijk weefsel’. Soms zijn we ons er niet zo van bewust, maar Nederland is écht een verenigingsland. Sportverenigingen zijn diepgeworteld in de samenleving en hebben een rijke geschiedenis. Dit maakt hen tot een van de meest solide en duurzame draden van dit zogezegde ‘maatschappelijk weefsel’.

In de openingsessie tijdens het Verenigingscongres zal Marc van den Tweel ons meenemen in het grote maatschappelijke belang van verenigingen. Hij zal hierbij concrete voorbeelden uit de sport delen. Het belangrijkste kenmerk van sport is namelijk het verbinden van mensen van diverse achtergronden. De passie voor sport – van schaken tot voetbal – heeft het vermogen om grote maatschappelijke barrières te laten verdwijnen. Ook zal hij inspirerende verhalen met ons delen over sportverenigingen die inspelen op nieuwe ontwikkelingen en behoeften met idealistische of pragmatisch programma’s. Dit alles met als doel om juist die leden aan hen te verbinden die niet vanzelfsprekend de weg naar de sportvereniging vinden. Wat kunnen wij hiervan leren?

Wil je graag deelnemen aan het Verenigingscongres op 4 oktober 2024? Boek dan hier je ticket. Wil je met meer dan 2 collega's komen? Dan kunnen we jou een speciale aanbieding doen. Neem voor de mogelijkheden en voorwaarden contact op met Atty van der Schoot.