kicks..voetballen wanneer je wilt

Innoveren met een start-up. Kan dat ook in een vereniging? Kicks, bij KNVB, laat zien hoe het werkt. Een van de initiatiefnemers, Remco Nieuwenhuis, legt het uit.

tekst Jeanne Hoogers

Jonge – maar dus niet meer piepjonge – medewerkers van KNVB kenden zelf de frustratie; wel graag willen voetballen maar niet mee willen en kunnen doen met de manier waarop clubs voetbal organiseren. Remco Nieuwenhuis: “Het is niet te combineren met een gezin. Laat je jezelf toch een keer verleiden om weer mee te doen, leg je jezelf vast voor een heel jaar met een lidmaatschap.” Nieuwenhuis zag een kans, samen met collega Pim van der Hoorn.

Startup
De nieuwe strategische agenda van KNVB gaf ruimte voor plannen om iets te gaan doen met voetballers die geen lid zijn.  “We zagen een kans om iets te doen met de grote uitstroom bij voetbalclubs van leden die eenmaal een baan, relatie en kinderen hebben. Het kostte wat discussie, maar we kregen de ruimte om een businessplan te schrijven. Deels in tijd van de KNVB, deels in eigen tijd. Daarna mochten met het plan aan de slag gaan onder de vlag van de KNVB, met steun van KNVB en Innovatiefonds van NOC*NSF.”

Zo ontstond Kicks
“Het begon bij ons eigen probleem, maar is verder onderbouwd op basis van data”, vat Nieuwenhuis samen. Hoe het werkt:
Kicksvoetbal organiseert voetballers via een digitaal platform (een app is nog te duur, komt misschien later). Gebruikers kunnen zich per training aanmelden, dat kan tot vlak van tevoren.
Ze betalen per training, het werkt met credits. Als je vaker komt, kun je ook een abonnement nemen, maar dat blijft maandelijks opzegbaar. De doelgroep is mannen die gevoetbald hebben en ermee gestopt zijn, tussen  18 – 40 jaar. De bovengrens is niet keihard.  De ondergrens wel. Het aanbod voor vrouwen wordt binnenkort gestart.
Maar voetbal kan niet zonder accommodatie en scheidsrechter, daarvoor is medewerking van verenigingen en KNVB nodig. De initiatiefnemers hebben medewerking gezocht en gevonden van lokale clubs in Utrecht en in Amsterdam. Juist in grote steden blijken clubs vrij gemakkelijk te overtuigen om mee te doen. Als ze nee zeggen, is dat omdat ze geen ruimte hebben in hun bezetting van de accommodatie.Deze lokale voetbalverenigingen leveren accommodatie. Via de KNVB worden gediplomeerde trainers gezocht.

Wat levert het op?

• Inzicht: Hoe krijg je ze van de bank af?“Het eerste resultaat is heel veel leren over de doelgroep. Hoe krijg je ze van de bank af, win je van Netflix en zorg je dat ze de stap zetten om te komen?  Wat goed werkt is een whatsapp groep voor de communicatie en dan regelmatig een vonkje sturen.”
  • Pilot en potentieel succes “In de eerste pilotfase met 12 deelnemende clubs zijn 1200 deelnemers aangemeld. Daarvan zijn er 600 die hebben getraind en 300 die vaker terugkomen. De ontwikkelaars hebben al uitgerekend dat ze met een uitrol naar 25 steden, met elk 2000 deelnemers zomaar de grootste voetbalclub van Nederland kunnen worden.
  • Voor de verenigingen “De voetbalverenigingen krijgen een vergoeding voor het gebruik van de accommodatie, dit zal verder ontwikkeld worden naar een franchisemodel.  Het project is aanvullend voor bestaande verenigingen: leden kunnen zo een training inhalen – dan ga je op een andere dag – en er worden groepen aangetrokken die niet snel lid worden, zoals expats en buitenlandse studenten.Kickvoetbal gaat in de zomer door – waar de meeste clubs sluiten.”
  • Bewust groeien De ontwikkelaars houden het proces bewust beheerst, eerst leren, dan massa verzamelen en stad voor stad uitrollen. Ook zijn nog niet alle producten beschikbaar. Wel de trainingen, hierna komen de toernooien beschikbaar en als volgende competities van 6 weken.

Bruikbaar voor andere verenigingen?
Het idee is bruikbaar voor veel sportbonden en zeker ook voor andere verenigingen. Het gaat simpel om het idee dat je mensen de kans geeft om hun passie te volgen in de vorm die zij fijn vinden, op een moment dat het hun past en dat ze ervoor betalen als ze het gebruiken. Deelname is supersimpel. Er is geen enorme ledenadministratie en ook geen verenigingsdemocratie.

Innoveren via een startup kan werken in een vereniging. Het geeft ruimte om op een nieuwe manier veel uit te proberen en te leren. Niet in de laatste plaats door lean en mean te werken en alles wat niet nodig is of (nog) niet kan, dus ook (nog) niet te doen.

Kicksvoetbal is een bedrijf, onder de vlag van de KNVB en wordt gerund door 2 ondernemende verenigingsprofessionals en 1 stagiaire.