knvb coacht besturen

“De KNVB heeft drie hoofdtaken: het WK winnen, de competitie organiseren en het ondersteunen en versterken van onze verenigingen”, vat Sjors Brouwer samen. Hoe we de besturen versterken, dat delen we graag in een Q-sessie.

“We hebben onder de noemer Back2Basiscs grondig onderzoek gedaan naar hoe de verenigingen functioneren, wat versterkers zijn en wat verzwakt. De besturen zijn daarin, net als in heel veel andere verenigingen, de spil. Uiteraard krijgen zij alle problemen, klachten en uitdagingen op hun bordje. We hebben gevonden dat het vooral uitmaakt hoe zij daarmee omgaan. Weten de bestuursleden positief te blijven, de glimlach te bewaren of bezwijken ze als team onder de druk en lukt het niet goed om samen te werken?  Als in het bestuur een negatieve sfeer is, dan krijg je dat in de hele club, maar heb je een positieve vibe, dan werkt dat versterkend voor de hele club.”

Besturen coachen
“Op basis van die inzichten, coachen we de besturen. Het is een samenwerkingsinterventie: hoe werk je beter met elkaar samen, zodat je met elkaar wel die positieve vibe kunt hebben en vervolgens uitdragen en versterken. Natuurlijk functioneren de besturen in een heel uitdagende wereld. Dus we werken aan de zachte kanten, het vertrouwen in elkaar, elkaars kracht zien en gebruiken maar ook kijken we naar de harde kanten, dan gaat het over duidelijkheid en haalbaarheid, heb je als bestuur de zaken op orde en zie je helder voor je wat je wel en niet kan realiseren. Beide kanten moet je goed voor elkaar hebben.”

Q-sessie
Zoek je inspiratie voor het versterken van de samenwerking in je eigen bestuur of in de lokale besturen van je vereniging? De coaches in de Q-sessie van 20 mei,  Michel van Ginkel en Jaco van der Tang, laten je ervaren hoe zij werken en delen de inzichten die de KNVB heeft opgedaan. Voor het bestuurscoachingsprogramma werkt de KNVB samen met Back2basics & Courius

Meer informatie en aanmelden