lanterfanten met huibert brands

Huibert Brands is de dagvoorzitter van het DNA Jaarcongres op 7 en 8 juni. In het dagelijks leven is hij, zoals hij het zelf noemt, ‘bijzijnd’ bij bestuurlijke ontwikkeling van NOC*NSF.  Waarom heeft hij ja gezegd?

Interview door Jeanne Hoogers

“Ik vind het heel leuk om het gesprek op gang te brengen en met elkaar tot interactie te komen, mensen uit te dagen eigen vragen te stellen. We ontdekken elke dag allemaal dingen over hoe het werkt  in verenigingen en dat kunnen we op het DNA Jaarcongres met elkaar delen. Misschien kunnen we een stapje verder gaan en ook iets doen aan het doorbreken van onze kokers en tot cross-overs komen, zelf ontdekken hoe bijvoorbeeld een sportbond en een brancheorganisatie van elkaar kunnen leren. En ik hoop dat het mij lukt om ons allemaal te laten lanterfanten, onze dagelijkse reflex om grip op de vereniging te houden even los te laten, zodat we echt tot nieuwe gedachten komen.”

Houd jij van spelen met vuur?
“Mij spreekt het thema van dit jaar enorm aan. Sport gaat over passie en dat bepaalt de cultuur van organisaties. Cultuur gaat over wat je samen leuk vindt en in elkaar leuk vindt. Dat is de kern. Veel verenigingen zijn druk bezig systemen te veranderen, we pakken de governance aan, maar we kijken daarbij te weinig naar cultuur. Je moet bewust aan de cultuur in je vereniging blijven bouwen omdat de kracht van de vereniging, gelijkgestemden verbinden, ook een valkuil wordt als je te weinig open staat voor veranderingen in je omgeving. Hoe je dat toch kunt doen, dat vind ik persoonlijk enorm fascinerend. Voor de toekomst van bijna elke vereniging  is het relevant om open te gaan voor mensen - of organisaties en bedrijven -  die nu nog niet, of niet genoeg meedoen. Als je dat wilt, zul je bewust stappen moeten zetten om nieuwe groepen een plek te geven in de vereniging en in je bestuurlijk kader. Uiteraard kan een vereniging ook bewust besluiten om dat niet te doen, maar als je het wel wilt, pak het dan goed aan.”

Waar zie jij de sleutel voor verandering?
“Belangrijk is om met elkaar het gesprek aan te gaan: Wat bindt ons in de basis, wie willen we laten aansluiten en hoe kunnen we daarvoor open gaan?  Dat is een echt gesprek met vragen waarop je het antwoord niet weet en met de wil om echt elkaar te leren kennen, te willen weten wat een ander gelooft. Je kunt dat niet op gang brengen door te sleutelen aan het systeem. Ga aan de mensen sleutelen. Normen en waarden laten we zien in gedrag, dat kun je niet in regeltjes samenvatten. De cultuur in de vereniging maak je met elkaar. Wil je daarin iets bereiken, in de sport bijvoorbeeld respect op het veld, dan zul je met elkaar het gesprek aan moeten gaan.”

Kan het niet sneller?
“ Misschien kun je in een bedrijf wel wat gemakkelijker en sneller besluiten om te veranderen. Typisch voor ons is dat we als verenigingen volledig autonoom zijn. We reguleren onszelf. De verenigingsdemocratie is enorm stabiliserend maar het is moeilijk om echte doorbraken te realiseren. Verenigen neigt ook tot navelstaren. Met gelijkgestemden kan je het snel eens zijn, maar dan zie je misschien niet wat er om je heen gebeurt. Het is ontzettend belangrijk dat een bestuur diversiteit omarmt. Met verschillende inzichten en kwaliteiten aan tafel wordt de kwaliteit van de besluitvorming beter en vergroot je de representativiteit naar de achterban en buitenwereld.”

Behalve als dagvoorzitter kunnen we je ook ontmoeten in twee learning labs?
“Ja ik vind het heel leuk om de inzichten die we opgedaan hebben bij NOC*NSF te delen. We zijn aan de slag gegaan met een programma voor diversiteit in de bestuurlijke kaders. En ik wil zelf ook graag leren, dus we gaan ervaringen delen – en dus ook ophalen – zodat we zelf met nieuwe inzichten terug naar huis gaan.”

Je vindt hier alles over het DNA Jaarcongres 2018