nationaal verenigings onderzoek weer opgestart

DNA heeft samen met IVBB de ambitie om elk jaar een Nationaal Verenigings Onderzoek te houden en zo zichtbaar te maken wat verenigingen doen voor Nederland en wat er nodig is om ze nog beter hun rol te laten vervullen.

Peter Noordhoek, IVBB,  is samen met Femke Teeling, DNA,  de trekker van het onderzoek. Hij is op dit moment bezig het voor 2021 op te starten. “Dat betekent dat we eenderde van de vragen van vorige keer herhalen om zo over langere tijd verenigingen en hun ontwikkeling te kunnen volgen. Op dit moment kijken we vooral naar wat we nieuw toevoegen. Het onderzoek vindt altijd in het najaar plaats, dus we zullen pas dit jaar goed in kaart kunnen brengen wat de corona-effecten zijn voor verenigingen. En we kijken zeker naar de toekomst. Verenigingen signaleren veranderingen en we willen peilen hoe breed we die herkennen bij andere verenigingen. Voorbeelden? Leden willen meer actie. Hoe verenig je leden en volgers?

Luisteren naar verenigingen

Het onderzoek gaat over zoveel mogelijk verenigingen, ook kleine en lokale. De vorige keer hebben we heel veel input gekregen over de meerwaarde van verenigingen en ook over wat er in dit nieuwe onderzoek moet komen. We zetten dat nu op een rij en in cocreatie met vertegenwoordigers van diverse verenigingen maken we daar een nieuwe vragenlijst van en gaan ook die weer testen. Zo willen we een nieuwe vragenlijst maken die er nog meer toe doet voor leden, bestuurders en professionals.”

Kijk voor alle informatie over het NVO en de uitkomsten van 2020  op www.nationaalverenigingsonderzoek.nl.