peter niessink en carlo van kessel: on a mission voor strategie

Peter Niesink, directeur BOVAG, ging on a mission met 250 bestuurders en medewerkers. Carlo van Kessel, Fresh Forward, heeft hen op weg geholpen. Over deze missie delen ze hun inzichten en praktische tips tijdens een subsessie op het Verenigingscongres. Samen ontdekken wat de samenleving en de volgende generatie van ons verwachten.

Voor onze vereniging met 14 verschillende sectoren is het belangrijk om een gezamenlijke koers te bepalen die door iedereen wordt gedeeld, waar iedereen achter staat en echt naartoe werkt. Het is immers minder vanzelfsprekend dat we allemaal hetzelfde doel nastreven dan in een meer homogene vereniging. En we wisten dat we als BOVAG in onze koers echt aan de slag wilden met duurzaamheid, maar het is voor ons ook een echte uitdaging om dat geloofwaardig te doen, wij worden immers gezien als een ‘fossiele’ club bij uitstek.

Koers bepalen

Wat we vorig jaar hebben gedaan was met alle bestuurders en medewerkers samen, dat zijn er zo’n 250, op missie gaan. Door deze missie, een hele serie bezoeken en gesprekken buiten onze eigen werk- en vergaderkamers, konden we alle verschillende aspecten van een nieuwe koers naar duurzaamheid verkennen. Denk aan een gesprek met CocaCola over transparantie, met een ceo van een bouwbedrijf over duurzaam bouwen, met een organisatie van mensen met een beperking, met jongeren over het klimaat en onze samenleving en met experts op het gebied van mobiliteit. Carlo van Kessel van Fresh Forward heeft ons op weg geholpen.

De nieuwe koers wordt gedragen door leden, bestuurders en medewerkers. Het sluit aan, het spreekt aan, want zij hebben de koers zelf mee bepaald en de verkenningen die je daarvoor nodig hebt zelf uitgevoerd.

Wil je meer weten over deze innovatieve aanpak? Bestel dan hier je ticket voor het Verenigingscongres.