release vm 3 : heb jij hem al gezien?

De zomer zit erop en er staat genoeg te gebeuren de komende periode! Zo hebben veel verenigingen hun zorgen geuit over het effect op beleidsthema’s met het vallen van het Kabinet. En tegelijkertijd zijn de voorbereidingen voor de verkiezingen in volle gang. De agenda staat vol met bijeenkomsten en hopelijk ontbreekt het verenigingscongres 2023 hier niet in!

Over een paar dagen is het zover en komen er weer veel verenigingsprofessionals samen, dit keer in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Wat mij betreft belooft het een fantastische dag te worden met verhalen van binnen en buiten de verenigingswereld. Om je optimaal voor te bereiden op deze dag, vind je in dit nummer een bijlage van Hét Verenigingscongres met daarin alle sprekers en sponsoren, die je ook op het congres gaat tegenkomen. Zo kun jij je optimaal voorbereiden.

Dan het thema van deze editie. De thema’s van dit jaar hebben vooral in het teken gestaan van ontwikkelingen in de samenleving; polarisatie, leden en foresight. Daaropvolgend staat dit nummer in het teken van de organisatie van de toekomst. Want wat betekent deze ontwikkeling voor de inrichting van het verenigingsbureau?

Wellicht zijn er ook andere kwaliteiten in de organisatie nodig om hier goed op in te spelen. En op welke manier heeft dit invloed op het willen verenigen van mensen en ondernemers. De trendwatchers die aan het woord komen (zie pagina 26), geven een mooie inkijk in de ontwikkelingen die zij zien én wat de impact hiervan is op verenigingen. Daar tegenover geven we een inkijkje in een aantal verenigingen en hoe zij hiermee omgaan. Een mooie combinatie tussen theorie en praktijk!

Ook kan het thema AI/ChatGPT niet missen in dit nummer. Het heeft nu al effect op werkzaamheden en biedt tegelijkertijd ook kansen. We hebben een vereniging gevonden die hier al actief mee bezig is en geven je daarnaast allerlei tips om hiermee aan de slag te gaan (zie pagina 55).

De rubriek junior/senior (zie pagina 42) is deze editie anders ingestoken door een relatief jonge en nieuwe vereniging aan het woord te laten en hier een vereniging die al vele jaren bestaat tegenover te zetten. Dit geeft een mooi inkijkje in de verschillende uitdagingen waar ze voor staan.

Kortom, een nummer boordevol mooie praktijkvoorbeelden en inspiratie! Hopelijk ben jij na het lezen net zo enthousiast als ik. Er gebeuren veel mooie en soms spannende dingen binnen verenigingen!

Ik wens je veel leesplezier!

Bekijk hier VM online. (log in om de gehele editie online te lezen)

Cécile Veldman