Circulariteit en duurzaamheid kun je ook oppakken als een avontuur waarbij branchevereniging en leden groeien, is de ervaring van Kees Hoogendijk.
Kees Hoogendijk is directeur van Koninklijke CBM en ziet voor zijn leden in de creatieve maakindustrie voor wonen en werken heel veel kansen om samen op te trekken als het gaat om duurzaamheid en circulair ondernemen. Hij begon ruim tien jaar geleden als directeur van CBM en kwam van MKB Nederland. “De branche voor interieurbouw en meubelindustrie lag toen – door de kredietcrisis – op zijn gat en circulariteit was geen issue. Wij zijn daarna heel relevant geworden voor onze leden, juist door te focussen op circulariteit en duurzaamheid. Dit is bij uitstek een gebied waar je als brancheorganisatie je rol kunt nemen.”
Kansen
“Er wordt in Europa heel veel regelgeving rond duurzaamheid voorbereid en alle bedrijven moeten mee. De uitdagingen van de circulaire economie zijn zo groot dat een enkel bedrijf het niet kan organiseren. Dat is mooi, want daarvoor is samenwerking van leden nodig en daar ligt bij uitstek een rol voor de branchevereniging. Circulaire innovatie is precompetitief en daarom past het perfect bij een branchevereniging.“
Avontuur
“Behalve op het meemaken van beleid lag onze focus op het meenemen van alle leden, ook de kleine mkb-bedrijven. Het gaat om het avontuur van de interieurbouw en meubelindustrie om hun plek te vinden in de ontwikkeling naar circulariteit, om dat leuk en uitdagend te maken voor leden. Niet te veel praten over circulaire economie maar doen. Het zo aanpakken dat alle leden, klein en groot, mee kunnen doen. Kiezen voor innovatie via duurzaamheid en daardoor groeien.“
Complex
“Ik hoor vaak dat het zo complex is om met duurzaamheid te beginnen, het is complex doordat er zoveel administratieve rompslomp bij te pas komt voor bedrijven. Dit jaar is de ESPR ingevoerd, de Ecodesign for Sustainable Products Regulation en binnenkort komt er ook een digitaal productpaspoort aan. Het is goed dat circulaire producten de norm worden in Europa en dat er een hanteerbaar digitaal productpaspoort komt. Maar we moeten voorkomen dat ondernemers verzuipen in onnodige administratieve lasten. Dan haken ze af.”
Ervaringen delen
Circulariteit is ook bij CBM nog niet rond en elke branche moet het voor zichzelf ontwikkelen, maar Kees Hoogendijk deelt graag de geleerde lessen en ervaringen:
- Hoe kun je de challenges in kaart brengen en circulariteit ontwikkelen?
- Hoe kun je circulariteit concreet maken in de branche?
- Hoe kun je je branche voorbereiden op Europees beleid en nieuwe kansen pakken?
Op het Verenigingscongres van 4 oktober deelt Kees zijn best practice tijdens een kennissessie en kom je in contact met andere verenigingsprofessionals. Spreekt dit je aan? Boek hier je ticket. Wil je met meer dan 2 collega's komen? Dan kunnen we jou een speciale aanbieding doen. Neem voor de mogelijkheden en voorwaarden contact op met Atty van der Schoot.