vrijwilligers 2021: trends in vraag en aanbod

Benieuwd naar de nieuwste vrijwilligerswerktrends voor 2021? Voor het 4e jaar onderzocht NOV dit samen met prof. dr. Lucas Meijs en bundelde dit in een gratis e-book.

Goed nieuws? De 14.000 respondenten voorspellen 41% meer inzet in 2021 en daarbij zien jongeren zich meer inzetten dan ouderen. In het afgelopen jaar nam de vraag van organisaties af, maar  vraag en aanbod voor onderlinge hulp namen toe. Dus het gaat om een 'netto' toename van het aanbod.
Coronajaar 2020 was het jaar waarin Nederland massaal voor elkaar klaar stond. Schrijnend is hoe groot de behoefte was aan 'maatjes', ook bij jongeren, maar het goede nieuws is weer dat je door vriiwillige inzet je eigen eenzaamheid aanpakt.

Leerpunten
Voor organisaties die veel met vrijwillige inzet werken is het belangrijkste leerpunt: er is veel, zelfs onbenut, aanbod maar organisaties spelen nog steeds te weinig in om de behoefte van met name jongere vrijwilligers. Hoe dat wel kan? Het rapport geeft behalve de trends ook heel veel handvatten en tips.

Het Trendrapport
Er deden 14.000 vrijwilligers, maatschappelijke organisaties en hulpvragers  mee aan het onderzoek.Het volledige Trendrapport vrijwillige inzet 2021 in e-bookvorm  is gratis te downloaden.