actie voor oekraïne

Deze week staat voor velen in teken van hulp aan de Oekraïnse vluchtelingen in het kader van de actie door Giro 555. Veel verenigingen doen mee.

Als vereniging kun je aansluiten bij de actie van Giro 555. Dat deed bijvoorbeeld NVM. Hun leden, makelaars en taxateurs, komen samen in actie voor een dak boven het hoofd. Zij twitteren hun speciale doneerknop en doen zo mee aan de actie.Ook kun je je aanmelden als NVMteamlid en je gevens doneren.
Afgelopen weekend kwam het culturele veld in actie met concerten, voorstellingen en het verlichten van monumentale gebouwen in de kleuren van de Oekraïnse vlag, onder het motto:h-artforukraine

Opgericht om te helpen
In het kader van hulp en steun voor Oekraïne zijn talloze stichtingen en verenigingen opgericht. Sommige pas in de afgelopen dagen. Andere bestaan al langer. De oorlog in Oekraïne is immers al sinds 2014 aan de gang. Een voorbeeld is de betrokkenheid van Nederlandse zorgorganisaties en leden van VGN, die zich bekommeren om de zorg voor kwetsbare groepen en daarvoor samenwerken via Soft Tulip. Waar mensen moeten vluchten of hun huis niet uitkunnen, valt de zorg stil en worden zeer kwetsbare mensen aan hun lot overgelaten.
Intussen heeft het Nederlandse Jostibandorkest, gevormd door muzikanten met een beperking, via een marathon van 24 uur bijna een ton opgehaald voor Oekraïne.

Scouting Nederland is een voorbeeld van een vereniging die oproept om de Oekraïense scouts te steunen bij hun humanitaire hulp in Oekraïne. Dit kun je doen door aankoop van een 'Scouts for Ukraine'-badge. De opbrengst gaat naar de 'National Organization of the Scouts of Ukraine' en 'Guiding in Ukraine', de twee nationale Scoutingorganisaties in het land. Via de Europese en wereldwijde koepel doen heel veel scoutingverenigingen in landen mee.

Als branchevereniging van de hosting en Cloud sector heeft Dutch Cloud Community vorige week de actie Cloud4Ukraine opgezet. Zij bieden kritische IT infrastructuur aan bedrijven en overheden aan: servers, datacenter space, backups, virtual servers enz..

Is jouw vereniging in actie gekomen voor Oekraïne? Geef je actie en eventueel de opbrengst aan ons door via info@wijzijndna.nl