De activiteiten van DNA en het DNA Kenniscentrum

DNA stimuleert kennis- en ervaringsuitwisseling tussen jou en jouw collega's over onderwerpen waar je als vereniging mee te maken hebt. DNA organiseert allerlei activiteiten om, naast de kennis- en ervaringsuitwisseling, ook het opbouwen van een netwerk te stimuleren.

Hieronder vind je een opsomming van de activiteiten. Wanneer de verschillende activiteiten plaatsvinden, is terug te vinden in onze agenda

• VM Bladrelease
    • DNA organiseert VM Bladreleases waarin we aan de hand van het kwartaalthema's een spreker uit ons netwerk uitnodigen om hier meer over te vertellen. De VM bladreleases worden georganiseert bij een van onze leden of partners en zijn de kick-off van het kwartaal. De actuele kwartaalthema's kun je hier terugvinden.

• Q-sessies
    • DNA organiseert Q-sessies waarin een vereniging een casus, probleem of succes deelt met andere verenigingen. Dit kan een vervolgsessie zijn van de Q-sessie / VM Bladrelease, maar ook een aparte bijeenkomst. Tijdens de  Q-sessies verbinden wij leden op thema en niet op functieniveau.

• Netwerken

• DNA-vragenronde
    • Leden van DNA kunnen vragen indienen via info@wijzijndna.nl, die vervolgens anoniem uitgezet worden in het gehele netwerk. De reacties van andere leden worden vervolgens teruggekoppeld aan de vragensteller en ook opgeslagen in het kennisdossier.

• DNA benchmark
    • Met de DNA benchmark kunnen verenigingen inzicht krijgen in de eigen vereniging en zichzelf vergelijken met andere verenigingen met als doel om van én met elkaar te leren. Meer informatie over het DNA benchmark vind je hier
  • Online leeromgeving
    • Alle leden kunnen 5 inlogs aanvragen voor de online leeromgeving Inspire!. In de online leeromgeving Inspire! vinden medewerkers bijvoorbeeld webinars, e-learnings en podcasts over veel verschillende onderwerpen als communicatie, samenwerken en taal.

• Kennisdossiers
    • Er zijn verschillende onderwerpen terug te vinden in de kennisdossiers, denk aan governance of belangenbehartiging. In deze kennisdossiers wordt alle relevante informatie over een betreffend onderwerp gebundeld.

• VM (VerenigingsMagazine)
    • Vanuit het DNA Kenniscentrum geven wij 4 x per jaar VM uit. Hét vakblad voor alle Verenigingsprofessionals in Nederland. Als lid van DNA ontvang je automatisch een editie. Ben je geen lid maar wil je dit vakblad wel ontvangen? Lees hier dan meer informatie.
  • Nieuwsbrieven
    • In de DNA leden nieuwsbrief versturen wij ledennieuws, laatste vacatures, en relevante events. In de DNA kenniscentrum nieuwsbrief delen wij content over trainingen, VM, podcast, boeken en Hét Verenigingscongres. Wil je weten wanneer deze verschijnt? Klik hier. Wil je jezelf voor één van deze nieuwsbrieven aanmelden? Dat kan via info@wijzijndna.nl
  • Hét Verenigingscongres
    • Vanuit het DNA Kenniscentrum organiseren wij jaarlijks Hét Verenigingscongres. Dit is het enige congres waar alle verenigingsprofessionals (leden en niet-leden) van verenigingen, bonden, federaties en stichtingen elkaar ontmoeten, zich laten inspireren en van elkaar leren om net dat stapje verder te komen in hun vak.

• De DNA Academie
    • Kennis en passie delen, het vak ontwikkelen, je vereniging richten op de toekomst, dat alles kan niet zonder dat je jezelf ontwikkelt.  De DNA Academie is een onderdeel van het DNA Kenniscentrum. In de academie ontwikkelen we vakinhoudelijke trainingen voor verenigingsprofessionals en verenigingsbestuurders. Dit doen we vanuit de ambitie om jou te blijven ontwikkelen en inspireren. Bekijk hier het complete aanbod

• Boekenshop
    • Vanuit het DNA Kenniscentrum geven wij vakgerelateerde boeken uit. In de shop vind je een aantal boeken die je kunnen helpen in je werk als verenigingsprofessional of kunnen inspireren om je strategische vraagstukken anders aan te pakken. Bekijk hier het totale aanbod.