Q-tips Samenspel professionals en amateurs organiseren
14-10-2016 Kennisbank

Voetbal is om van te houden. Dat is de why van de KNVB, en dus ook die van Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal. KNVB heeft intern te maken met 3 tot 4 miljoen meespelers en en kan bij elke gebeurtenis rekenen op nog eens potentieel 17 miljoen mensen die er iets van vinden. Input genoeg zou je denken, maar daarmee heb je nog geen goed bestuurde vereniging.

KNVB kende een ingewikkelde en fijnvertakte structuur waarin betaald voetbal en amateurvoetbal als twee werelden worden gescheiden. Aan de top is de uitdaging om toezicht en besturen scherper te scheiden. Voor de basis lag er een advies om een ledenraad in te stellen, met vertegenwoordigers zonder last of ruggenspraak, om snelheid in het proces te brengen. Maar hoe maak je de overstap van een structuur met 400 bestuurders, naar een structuur met 1 bestuurder en 30 kritische controleurs? Hoe kom je van advies tot daden en krijg je in roerige tijden een verenigingsraad (nog mét last en ruggenspraak) zover dat deze besluit een ledenraad in te stellen? Jan Dirk van der Zee pakte dit aan samen met Mark van Berkum. Hun tips:

• Creëeer draagvlak. Dat kan bijvoorbeeld door een kleine groep beslissers te formeren. Kies 6 voor- en 6 tegenstanders, zet die aan het werk om samen de knelpunten op te lossen en geef ze de uitdaging om vertrouwen te kweken

• Zorg ervoor dat medewerkers zich veilig voelen. Bestuurlijke veranderingen zorgen voor veel onrust in de vereniging en gingen ook hier bij KNVB samen met ingrijpende veranderingen in de werkorganisatie. Medewerkers die zich niet veilig voelen worden zullen je niet kunnen helpen..
  •
  • Werk de rollen goed uit en onderscheid ze scherp van elkaar Actieve vrijwilligers in een oude structuur combineren vaak verschillende rollen: besturen, vertegenwoordigen en uitvoeren. Haal dat scherp uit elkaar, borg de rollen en ondersteun en ontwikkel professionals en actieve leden in hun nieuwe rollen.

Rol professionals- zij zijn in the lead.  Zij zorgen als verenigingsadviseurs voor inzet en zichtbaarheid op lokaal en regionaal niveau.

Rol ledenraad- voelsprieten en controleurs. Zij staan met het gezicht naar de leden en de clubs. Onderschrijven de visie en dragen het beleid uit. Ze pikken signalen op, geven die door aan de professionals en gebruiken ze voor hun controlerende taak. Ze communiceren goed en op moderne manieren ( niet overal meteen een vergadering voor uitroepen).

Rol ambassadeurs. Zij zijn gepassioneerde vrijwilligers en representatieve vertegenwoordigers van de KNVB.

Geen gegevens gevonden