3e Nationaal Voorzittersonderzoek: voorzitter en directeur, een weergaloos duo
24-11-2016 Kennisbank

Het Nationaal Voorzittersonderzoek 2016 laat een sterke trend zien naar duo-leiderschap. Het complementaire tandem is aan het verdwijnen. Een duo aan het hoofd van de organisatie is een uniek kenmerk van verenigingen, ook al gaan beide, voorzitter en directeur in hun gedrag, steeds meer op elkaar lijken, terwijl ze een verschillende rol hebben

De trends

Het Nationaal Voorzittersonderzoek 2016 brengt de trends en ontwikkelingen in het duo voorzitter – directeur scherp in beeld.

• Voorzitters en directeuren worden beide anders gecast dan hiervoor. Voorzitters komen vaker uit de sector (van binnen) en zijn niet meer bij voorkeur een politiek zwaargewicht. Directeuren komen vaker van buiten, slechts een klein deel heeft al ervaring bij een vereniging.

• De blik van het duo is naar buiten gericht; op sectorontwikkeling en op vernieuwing door nieuwe samenwerkingen. De gebaande paden, zoals lobby in Den Haag, verliezen aan kracht.

• De onderlinge relatie verandert ingrijpend. Voorzitter en directeur gaan steeds meer op elkaar lijken. Ze hebben dezelfde stijlkenmerken: dynamisch, ontwikkelend, creatief en slagvaardig. Ze treden beiden op als boegbeeld van de vereniging. Van een complementair tandem is steeds minder sprake. Bijzonder is dat zij zich probleemloos lijken te ontwikkelen tot duo-leider, ze geven zelf hun samenwerking een dikke 8.  Verenigingen die de functies tot één combineren zijn zeer zeldzaam.

• Vrouwen zijn vooral ondervertegenwoordigd als voorzitter. Ze stromen wel vaker in als directeur, en wellicht in de toekomst als voorzitter.

• Leiderschap vormgeven in een meer divers duo wordt blijkbaar minder gezocht.

Het onderzoek

Gasseling Search en VM uitgevers, onderdeel van De Nederlandse Associatie (DNA) organiseren jaarlijks het Nationaal Voorzittersonderzoek met elk jaar een ander thema. Dit jaar is de focus op de relatie voorzitter-directeur. Daarom zijn dit jaar naast de voorzitters ook directeuren van verenigingen uitgenodigd om mee te doen.  In totaal hebben 108 voorzitters en directeuren aan het onderzoek deelgenomen.

Het onderzoeksrapport van het Nationaal Voorzittersonderzoek 2016; voorzitter en directeur een weergaloos duo, is te hier te downloaden. Inhoudelijke informatie over het onderzoek is te verkrijgen via Marcel Gasseling van Gasseling Search op 073-820374.

Geen gegevens gevonden