Aad Koster van start als DNA voorzitter
21-12-2016 Kennisbank

Aad Koster neemt in 2017 bij de Nederlandse Associatie de voorzittershamer over van Arthur Dallau. Hij heeft al een jaar warm kunnen lopen, dus hij is er helemaal klaar voor. Wat zijn de plannen?

Er klaar voor?
“DNA heeft voor Nederlandse begrippen een afwijkend bestuursmodel met een inkomend, zittend en aftredend voorzitter, dus je bent als voorzitter in je tweede jaar van drie, dan weet je al wel wat je te doen staat. Voor mij is het heel leuk om dit te mogen doen, omdat ik al mijn hele leven met verenigingen bezig ben, privé vanaf mijn twaalfde en professioneel vanaf mijn tweede baan. Een vereniging voor verenigingen moet ik aan anderen vaak toch even uitleggen, mensen krijgen een associatie met het droste-effect. Maar als ik het uitleg, snappen ze het wel.”

Wat leg je dan uit over DNA?
“Net zoals bijvoorbeeld in een beroepsvereniging brengen we mensen bij elkaar die verstand hebben van het vak, van verenigen. We brengen ze bij elkaar om van elkaar te leren, dat is heel belangrijk, creatieve ideeën te delen en met elkaar na te denken over hoe de toekomst van de vereniging eruit ziet. Elke tijd heeft zijn eigen kenmerken en dat heeft een invloed op de manier waarop we met elkaar dingen voor elkaar willen brengen – op de kern van verenigingen.  Hoe gaat het in de toekomst eruit zien is ook een belangrijke vraag om met elkaar verder uit te zoeken in DNA.”

Hoe kijk je terug op 2016?
“Ik ben er trots op dat we van niets aan het begin van het jaar nu al ruim 100 leden hebben, dat vind ik knap. We hebben veel georganiseerd, een hele reeks Q-sessies, een eerste tweedaagse DNA-jaarcongres, we hadden een volle bak met Ben Tiggelaar en een succesvol voorzitterscongres.”

Wat zijn de speerpunten voor 2017?
“Ons model is gebouwd op kennisuitwisseling en actieve leden. Dat zie je in de Q-sessies en in de taskforces, we gaan samen verder ontwikkelen waar we  plezier in hebben  - dat is ook belangrijk.  Een tweede speerpunt is nog nauwkeuriger in kaart brengen wat leden verwachten van DNA en vervolgens zo mogelijk iets meer differentiëren. We hebben net een DNA-community gestart waar leden aan mee kunnen doen via de Netwerkapp en dat is een van de stappen om dit concreet op te pakken en uiteraard om het samenwerken en elkaar vinden gemakkelijker te maken. En als derde hopen we  het aantal leden verder uit te bouwen, daar kunnen de eerste twee speerpunten bij helpen. Het allereerste wat we in januari gaan doen als bestuur is ons concentreren op de toekomst van de vereniging in een inspiratiesessie met mensen van buiten en binnen de verenigingen en uitzoeken: waar is dat relevant voor ons, zodat we dat in de rest van het jaar kunnen uitwerken.”

Voorzitter zijn van een jonge vereniging met actieve leden, gaat dat veel tijd kosten?

“We gaan het juist samen doen en ook daar gaan we volgend jaar over praten, maar ik wil er zeker de nodige energie in stoppen en tijd voor maken.”

Aad Koster was onder meer directeur van ActiZ en is nu voorzitter van OVAL en van EAHSA, de Europese vereniging voor ouderenzorg.

foto David Blaire

Geen gegevens gevonden