Hoe bind je jongeren (de generatie Z) aan je vereniging?
24-09-2020 Kennisbank

Jongeren binden aan je vereniging, wie wil dat niet? Maar hoe doe je dat? Hoe maak je dat jongeren zich betrokken voelen, en meedoen? De Amerikaanse Sarah Sladek, CEO en chief strategist van de XYZ University organiseerde een webinar over dit thema, en sprak met verschillende verenigingen. Hieronder de highlights van de gesprekken.

Wie is de generatie Z?

Leden van Gen Z zijn geboren tussen 1996 en 2015. Dit brengt de leeftijdsgroep voor Gen Z’ers tussen de 5 en 24 jaar in 2020. Volgens de sprekers hebben de leden van generatie Z de volgende eigenschappen

  1. Het zijn global citizens. Ze zijn op de hoogte van alles wat gebeurt in de wereld. Dit komt doordat ze zijn opgegroeid met social media
  2. Ze willen een verschil maken in de wereld. Ze kijken niet alleen naar wat er gebeurt, ze willen ook actief zijn en een bijdrage leveren.
  3. Het zijn verantwoordelijke consumenten. Ze kijken of bedrijven voldoen aan sociale standaarden.
  4. Ze vormen een hele diverse groep qua samenstelling en vriendschappen lopen door alle scheidslijnen heen.
  5. Ze groeien op in een wereld met veel issues, zoals racisme en de huidige corona pandemie. Ze zoeken naar oplossingen voor de huidige problemen. Ze willen niet alleen praten over hun toekomst maar vooral ook over de uitdagingen in het hier en nu.  
  6. Ze willen zich verbinden met groter geheel dat de moeite waard is

Wat zijn opties om aan te denken om jongeren te betrekken bij het werk van verenigingen?

Uit de verschillende gesprekken tijdens het webinar kwamen de volgende concrete tips om jongeren te betrekken bij het verenigingswerk.

  1. Specifieke programma’s starten en jongeren via deze programma’s een stem geven. De programma’s zouden integraal onderdeel moeten zijn van de verenigingsorganisatie.  
  2. Jongeren samen brengen met anderen. Een van de verenigingen had bijvoorbeeld een actie week waarin ze jongeren hielpen met bericht sturen naar volksvertegenwoordigers.  
  3. Jongeren faciliteren in het leren van skills.
  4. In een delegatie die belangenbehartiging doet altijd jongeren meenemen.
  5. Heel concreet maken wat jongeren zouden kunnen doen bij de vereniging en specifiek aangeven hoeveel tijd dat kost.
  6. Breng jongeren in contact met beslissers, binnen of buiten de vereniging
  7. Mentoren aanstellen voor jongeren.
  8. Jongeren geen contributie laten betalen, maar gratis lid laten zijn of een studenten tarief instellen.
  9. Jongeren willen graag geholpen worden bij hun carrière pad. Hier faciliteiten voor bieden.
  10. Ze een platform geven dat ze normaal niet zouden hebben.
  11. Jongeren voorbereiden voor leiderschapsrollen en ze de ruimte geven daarmee te experimenteren.
  12. Verdiep je in welke uitdagingen jongeren hebben. Luister hier naar en doe daar iets mee, om ze zo bij je vereniging te betrekken.
  13. Digitale campagnes starten om jonge mensen te trekken.
  14. Geen lange leertrajecten aanbieden, maar korte, gepersonaliseerde, concrete leertrajecten.  

Sprekers waren tijdens het webinar waren:

  • Anna Mahalak, Youth Engagement Manager,United Nations Association of the United States

  • Jamie Thayer Scates, CEO, American Medical Student Association

  • Leslie Payne, Director of Student and Younger Member Programs, American Society of Civil Engineers

  • Sarah Weber, Director of Workforce Development & Student Chapters, National Association of Home Builders

  • Ben Brown, Founder and CEO Association of Young Americans

  • Scott Wiley, CAE, President and CEO Ohio Society of CPAs

  • Nara Lee, Director, Student Leadership, National Honor Society and National Student Council
    National Association of Secondary School Principals

Link naar het webinar: https://www.bigmarker.com/ss-co/Making-the-Future-of-Work-Work-How-Associations-Are-Preparing-the-Next-Generation-Workforce

 

- Partners -
Geen gegevens gevonden